TISDAG - 28 JANUARI

Publicerad 2014-02-01 14:48:46 i Allmänt,

För en gång skull dokumenterar/ skriver jag om en skoldag - impressive (sen at jag skriver om den 5 dagar senare är en annan sak, haha!) 
 
Men iallafall.. skolan var som vanligt första lektionen. Men när vi kom in på den andra lektionen för dagen, som är Humhum, så blev dagen lite mer intressant. Vi blev nämligen "omplacerade" till klassrummet som heter comunidad där ingen fattade nånting. Efter ett tag kommer Elvira in (vår lärare i humhum) in med en kille i 25 års åldern och en massa väskor. Först när han började plocka ur väskorna och vi såg innehållet, kunde vi konstatera att han var en tjurfäktare. Lektionen bestod då av att han berättade hur det går till i en tjurfätnings arena, vi fick även se kläderna de har på sig och även Linnea fick testa hans jacka (som btw kostar runt 400€). Han berättade även saker som man inte hade någon aning om: som att under en "show" fäktas/ dödar de ca 4-6 djur, och de dödar de alltid om de inte anser att tjuren är tillräckligt bra så att den senare kan avla och få kalvar som senare också ska växa upp och "användas". Vi fick även veta hur mycket han tjänar, vilket är vääldigt mycket om du frågar mig. Man får ju pengar för varje show man gör och hur bra den är och var den är någonstans. Men han sa att han tjänade mellan 12 000€ - 18 000€ per föreställning. Dock tror jag det var väldigt många detaljer som uteblev, bl.a vad de gör med tjuren innan den åker till arenan och massa annat. Jag personligen står inte alls bakom tjurfäktning (som de flesta i vår skola), tycker det är djurplågeri på högsta nivå och inte rättvist alls. Men man måste väl acceptera den spanska traditionen när man är i landet. Och eftersom han "el torero" också var hyfsatt känd var det väl ändå en "ära" att få ha träffat honom. Snygg klädstil tyckte jag även han hade, haha! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennifer

Bor på Costa Del Sol - Solkusten i Fuengirola, Spanien som gäststudent i ett år. Skriver här för att ni där hemma ska få se vad jag gör här nere. Mest bara på kul!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela